پیچک

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شما را نمایاندند اگر مى‏دیدید ، و راه نمودند اگر مى‏یافتید ، و شنواندند اگر مى‏شنیدید . [نهج البلاغه]
مشخصات مدیروبلاگ
 
علی کاظمی[10]
علی کاظمی- کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی- تهران

خبر مایه

ما همچنان در اول وصف تو مانده ایم.

حمد و سپاس مخصوص خداوند بزرگ و بلند مرتبه است که بندگی و عبادت او باعث نزدیکی به او می شود و همچنین شکر خداوند موجب افزونی نعمت می شود. هر نفسی که فرو می رود یاری رسان زندگی است و وقتی بیرون می آید شادی بخش وجود است.

1/ هیچ کس نمی تواند با قدرت و گفتار خود شکر خدا را به جا آورد.

 

2/ بنده بهتر است برای کوتاهی در عبادت در پیشگاه خداوند عذر خواهی کند

3/ و گر نه، آن چه را که لایق خداست، هیچ کس نمی تواند به جا بیاورد.

باران رحمت....: لطف و کرم الهی که بی اندازه است همانند بارانی، شامل حال همهی بندگان شده و نعمت بی حد و حساب خداوند همانند سفره ای همه جا گسترده شده است. آبروی بندگان را با وجود گناهکار بودن آن ها نمی ریزد و رزق و روزی تعیین شده آن ها را با وجود خطاکار بودنشان قطع نمی کند . خداوند به باد صبا دستور داده تا فرش سبز رنگ ( سبزه و چمن ) پهن کند و به ابر بهاری دستور داده تا گیاهان را در زمین بپروراند. ( خداوند ) به عنوان هدیه نوروزی درختان را با برگ های سبز پوشانده و به مناسبت فرا رسیدن فصل بهار شکوفه ها را بر شاخه ها رویانده است. شیره ی درخت انگور به قدرت خدا به شهد و شیرینی تبدیل شده و هسته ی درخت خرما با پرورش خداوند به نخل بلندی تبدیل شده است.

4/ ابر و باد و ماه و خورشید و آسمان( کل موجودات هستی ) مشفول فعالیت هستند تا تو روزی خود را به دست بیاوری و در بی خبری ( از یاد خداوند ) مصرف نکنی.

5/ همه ی پدیده های جهان برای آسایش تو در اختیارت قرار داده شده است. حال ، دور از انصاف است که تو از خالق پدیده ها فرمان برداری نکنی.

در خبر است .. . : حدیثی از پیامبر اسلام که سرور موجودات و مایه ی افتخار آن ها و عامل بخشایش جهانیان و برگزیده ی انسان ها و باقی مانده ی گردش روزگار است نقل شده که ...

6/ او ( پیامبر ) شفاعت کنندهف فرمانروا، پیام آور، بخشنده زیبا رو، خوش اندام، خوش بو و دارای نشان پیامبری است.

7/ ( پیامبر ) به خاطر کمال خود به جایگاه بلند رسید و با جمال نورانی خود، تاریکی ها را بر طرف کرد. همه ی خوی ها و عادات او زیباست، بر او و خاندانش درود بفرستید.

 8/ آن امتی که حامی و پشتیبانی چون تو دارد هیچ غم و اندوهی ندارد و هم چنان که کشتی نشینان نوح از امواج دریا هراسی نداشتند چون نوح پیامبر ناخدای کشتی بود.

هر گه که ....: هر زمان که یکی از بندگان خطاکار و آشفته حال، دست توبه به امید پذیرش توبه، به درگاه خدای بزرگ و بلند مرتبه بلند می کند، خدای بزرگ به او توجهی نمی کند، باز خدا را می خواند اما خداوند این بار هم رو برمی گرداند. بار سوم خداوند را با زاری و التماس صدا می زند، خداوند که پاکیزه و بزرگوار است می فرماید: ای فرشتگانم، من از بنده ی خود شرم دارم و او جز من پناهی ندارد پس او را بخشیدم، دعایش را پذیرفتم و خواسته اش را قبول کردم زیرا که از ناله ی فراوان او شرمسارم.

9/ بخشش و محبت خدا را ببین، بنده گناه کرده است و خدا شرمسار است.

عاکفان کعبه ی ... : گوشه نشینان عابد در بارگاه با شکوه خداوند به کوتاهی خود، در عبادت اقرار دارند و می گویند که : آن چنان که شایسته است تو را عبادت نکردیم و توصیف کنندگان زیور جمال خداوندی ( عارفان ) از زیبایی خدا در حیرت و شگفتی هستند و می گویند آن چنان که شایسته است تو را نشناختیم.

10/ اگر شخصی، توصیف خدا را از من بخواهد، من عاشق از خدایی که نشان از او ندارم چگونه سخن بگویم.

11/ عاشقان همواره در راه معشوق کشته می شوند و از کشتگان هرگز صدایی بر نمی خیزد.

یکی از صاحبدلان ... : یکی از عارفان در تفکر عارفانه ی خود فرو رفته بود و در دریای کشف اسرار الهی غرق شده بود. هنگامی که از این عبادت فارغ شد یکی از دوستان به او گفت: از این حالت عرفانی خود چه ارمغانی برای دوستان آوردی؟

گفت: قصد داشتم هنگامی که به گلزار جلوه های خداوندی رسیدم برای دوستان خود نیز از این جلوه ها هدیه ای بیاورم.

وقتی رسیدم بوی چنان مرا از خود بی خود کرد که اختیار را از دست دادم و چیزی نتوانستم همراه بیاورم.

12/ ای پرنده ی سحری (بلبل ) عشق واقعی را از پروانه یاد بگیر زیرا پروانه در راه عشق، جان خود را فدا می کند ولی صدایی از او بلند نمی شود.

13/ کسانی که ادعا می کنند خدا را شناخته اند از او بی خبرند زیرا هر کس خدا را شناخت خبری از او به دیگران نخواهد رسید.

14/ای خدایی که از خیال و سنجش و مقایسه و گمان و از هر چه درباره ی تو گفته اند و شنیده ایم و خوانده ایم برتر و بالاتر هستی.

15/ سخن ما تمام شد، عمر ما هم تمام شد ولی ما هنوز در ابتدای ستایش و وصف تو فرو مانده ایم.

 

افلاک حریم بارگاهت

 

1/ ای پیامبری که جایگاه و منزلگاه تو در بالای آسمان هفتم و تکیه گاه تو عرش گنبدی شکل است.

2/ ای پیامبر تو آن چنان بلند مقامی که فلک نهم با مرتبه ی بلند خود در برابر تو بی قدر و پست است.

3/ عقل و دانش بشری، خدمتگزار و پیرو تو می باشد و شرع برای محافظت و نگهداری از خود به تو پناه آورده است.

4/ ماه با تمام زیبایی اش در مقابل تو همچون گردن بندی در گردن اسبت هست و شب با همه ی سیاهی اش رشته ای از پرچم سیاه رنگ توست.

5/ جبرئیل برای خدمت کردن همواره در درگاه تو مقیم و ساکن است و جایگاه تو نیز در آسمان هاست.

6/ اگر چه آسمان رفیع است ولی از نظر مقام زیر پای تو قرار دارد. و عقل هر چند بزرگ باشد در برابر تو همچون طفلی ناتوان است.

7/ خدا از روی احترام و بزرگداشت تو به صورت همچون ماهت سوگند یاد کرده است.

8/ خدا که عقل و دانش را برای نگهبانی از جان آفریده است نام تو را همردیف نام خود کرده است.

 

 

 


91/8/22::: 6:19 ع
نظر()